We hebben 🍪Cookies! Meer informatie
  • Meer informatie in ons Privacy Statement

Twee
Sluit
Sluit

Guy Weizman

Artistiek directeur + regisseur + choreograaf

“Weizman toont zich na Salam opnieuw meester van de montage: hij is in staat succesvol te jongleren met de talrijke onderdelen van een grote, spectaculaire muziektheaterproductie en voegt daar ook nog eens dans aan toe. Met die overvolle theatercocktail is hij als regisseur uniek in Nederland.” De Volkskrant

Guy Weizman (1973, Tel Aviv, Israël) is sinds 2017 artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel en leidt vanuit Theater de Machinefabriek naast het Noord Nederlands Toneel ook nog altijd het internationale dansgezelschap Club Guy & Roni. De Twaalf Gezworenen was het toneel regiedebuut van Guy Weizman bij het Noord Nederlands Toneel. Zijn debuutvoorstelling als artistiek directeur van het Noord Nederlands Toneel, Carrousel, werd genomineerd voor de Mimeprijs en voor de voorstelling Salam ontvang hij de Regieprijs 2018 van de Nederlands Toneeljury.

In maart 2019 ging Brave New World 2.0 in première, de derde regie van Guy Weizman waarin hij samenwerkt met acteurs van het Noord Nederlands Toneel, dansers van Club Guy & Roni en musici van Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag.

“Hij is een schaker op een driedimensionaal bord” – Ron Rijghard, NRC

Guy Weizman begon zijn carrière als danser in het Bat-Sheva Ensemble in Tel Aviv. Daarna danste hij bij verschillende gezelschappen in Berlijn, Barcelona en bij Galili Dance in Groningen. In 2002 richtte hij samen met Roni Haver (Jeruzalem, 1972) het internationale dansgezelschap Club Guy & Roni op in Groningen.  Met Club Guy & Roni werd de laatste jaren naam gemaakt met voorstellingen als Alpha Boys (genomineerd voor de Zwaan 2011), L‘Histoire du Soldat (in 2013 winnaar Golden Mask Award in Rusland), Midnight Rising (winnaar Zwaan meest indrukwekkende dansproductie 2013) en Naked Lunch (winnaar Zwaan 2014 voor danser Igor Podsiadly).

“Zijn [Guy Weizman] voorstellingen stralen levensvreugde en passie, zijn een feest voor oog en oor en laten ook nog eens zien dat ras, geslacht, gezindte of nationaliteit er bij hem niet toe doen.” – Theaterkrant

Geef je op voor de digitale nieuwsbrief. Iedere andere maand een update over de thema's waar we op dat moment mee bezig zijn.